Omschrijving
Het is bekend dat Elon Musk, de miljardair die van PayPal, Tesla, HyperX
en recent de hyperloop een werkelijkheid maakte, vindt dat het niet
onwaarschijnlijk is dat we collectief in een simulatie leven.
Dit roept heel wat vragen op. Is de evolutie van hyperrealistische games
inderdaad iets dat toont dat realiteit en virtualiteit naar mekaar toegroeien?
Is de integratie van de virtuele wereld in onze werkelijkheid in de vorm van de
zogenaamde “augmented reality” zoals we dat bijvoorbeeld kennen van Google
Glass of nog recenter Pokémon Go een gevaar of een kans? En is dit eigenlijk
wel een nieuw probleem?
Met behulp van actuele voorbeelden, filmfragmenten en historisch onderbouwde
argumenten verkennen we in deze interactieve workshop de relevantie van de
vraag naar de virtualiteit van de realiteit en omgekeerd. Samen zoeken we naar
mogelijke antwoord op de vraag: wat is echt en waarom doet het er eigenlijk toe.
Een boeiende verkenning op de grens van hypermoderne technologie en
eeuwenoude filosofie met het oog op actief ondernemerschap.
Deze workshop sluit nauw aan bij diverse taalvakken en algemeen beschouwende vakken, maar past evengoed in economisch georiënteerde vakken vanwege zijn vooruitblik over het effect van technologie op het economisch weefsel.