Paraverbale aspecten van taal of hoe je meer zegt dan wat je zegt

Omschrijving

Door in de boodschap de toon van de stem, de intonatie, de manier waarop gearticuleerd wordt, het spreektempo, pauzes of haperingen in te lassen kan de boodschap anders gedecodeerd worden door de ontvanger. Zelfs als de ontvanger de boodschap niet kan decoderen (ontcijferen) zal de ontvanger nog steeds begrijpen dat er angst, boosheid, sarcasme of een andere emotie in de stem te horen is. De hoogte van de stem, de stemmelodie en de snelheid van spreken brengen universeel hetzelfde beeld over (A.M. Nijssen,1998). De paraverbale aspecten van een taal kunnen aanzien worden als een manier van communiceren die naast verbale en non-verbale communicatie bestaat en bij het lesgeven en het beheren van een klas een belangrijke rol kunnen spelen. Doelen  Inzicht verschaffen in de aspecten die deel uitmaken van de paraverbaliteit van de taal  Onderzoek van eigen mogelijkheden  Inzicht in eigen stemgebruik en stemhygiëne

Praktisch

  • Contactpersoon: Katelijn Vanrobaeys
  • Opleiding: Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
  • Locatie: Howest, campus Brugge Centrum - BCE
  • Vakdomeinen: Communicatie, onderwijs
  • Categorie:Mens en Welzijn
  • Vereiste voorkennis:
  • Mee te brengen:
  • Doelgroep(en):
    • leerkrachten basisonderwijs
    • leerkrachten secundair onderwijs
  • Max. aantal deelnemers: 20
  • Data: op aanvraag
  • Duur:Halve dag

Inschrijven voor deze workshop

Gelieve de nodige gegevens in te vullen om te registreren voor een workshop.

Vragen over deze workshop?
Neem contact op met Katelijn Vanrobaeys.